27 Eylül 2021 Pazartesi

Adalet Tanrıçası ya da Psiko Sosyal Servis Uzmanı

 

Adalet Tanrıçası ya da PSYS Uzmanı

Çünkü her şeyi bilir, her işi yapar ama emirle


Memurluk denince ilk akla gelen yoğun bürokrasidir. Hemen her kurumda yapılan işlerin anlam ve önemi bir yana en çok dikkat edilen özen gösterilen bürokrasiye ne kadar önem verildiği, işlerin kitabına ne oranda uydurulduğudur. Yapılan çaba ve faaliyetlerin toplum yararına, toplum norm ve ihtiyaçlarına ne kadar hitap ettiğinin herhangi bir önemi yoktur aslında. Tabi ki işlerin bu noktaya gelmesinin temelinde beceriksiz yöneticiler, "minareyi çalmadan önce kılıfını hazırlayan hırsızlar", "işini bilen memurlar" ve nice yıllardır her ortam ve koşula uyum sağlayarak, her türlü ortam ve koşulda her zaman kazanan, her zaman kandıran toplumun emek ve ideallerini, inançlarını sömüren işbilir uyanıklar ile her zaman kandırılan, korkutulan, uyutulan, her bireyi ürkek, tepkisiz toplum vardır.

Zaman zaman insanların sıkça kullandığı ..mış gibi yapmaktan bıkkınlık ifadelerinin samimiyetsiz olduğunu bu insanlarla yaptığınız kısa sohbetlerde anlıyorsunuz. Çünkü ..mış gibi yapmaktan bıkmak ya da kaçınmak bu şekilde yapanlara karşı aynı zamanda tavır almayı da gerektirir. İnsanların kendi tükenmişliklerini, kendi bıkkınlık ve yetersizliklerini başkalarında görmek onları bir nebzecik rahatlatıyor olmalı. Bunu çeşitli sorunları dile getiren, sorunlarla baş etme yol ve yöntemlerini arama girişimlerinde kolaylıkla yakalayabilirsiniz. Yakındıkları şeyleri değiştirmeye, sorunları ortadan kaldırmaya yönelik herhangi bir çaba göstermezler. 'Cennetten kovulmamak ama elmayı da yememezlik etmeme' lüksü.

Evrensel insan hakları, Avrupa standartları, demokrasi hak, hukuk, adalet gibi kavramlar ve bunları dile dolamanın sağladığı popülarite söz konusu olunca ceaevlerinde psiko sosyal yardım servislerine duyulan ihtiyaç da kaçınılmaz olmuştur. Dolaysıyla bir yandan hasıl olan ihtiyaç öte yandan ödün vermeme, mutlak kontrol ve mağrur duruşu bozmamadaki kararlılıkla trajik komik durumlar ve de tavırlar ortaya saçılmaktadır.

Psiko sosyal yardım servislerinin ceza infaz kurumunda oluşturtulmasından günümüze geçen sürede önemli bir ilerleme kaydedilmemekle birlikte servis uzmanlarının ihtiyaçları, karşılaştıkları sorunlar, taleplerinin göz ardı edilmesi her geçen gün daha belirgin bir hal alırken servisin iş yükü, uzmanlara yüklenen sorumluluklar, talebe uygun raporların oluşturulması yönündeki beklentiler katlanarak çoğalıyor. Bütün bu gelişmelerle birlikte bir de Covid-19 pandemi sürecinin getirdiği kısıtlamalar Servis elemanlarımızı nefes alamaz hale getirmiştir.

Özellikle gözlem ve değerlendirme raporlarında servis uzmanlarının hükümlüyü görüp görmediğinde bakılmaksızın hükümlüye ve hükümlünün tahliye olduktan sonra kendisine, ailesine, mağdura ve topluma verebileceği zararlara dair risk düzeyinin tespiti ve benzeri gibi servis uzmanlarının bilgi, beceri ve eğitim kapasitelerini aşacak niteliklerde hususlarda rapor düzenleme zorunluluğu servis uzmanlarını ciddi anlamda, yormakta, yıpratmakta, yıldırmakta ve tüketmektedir.

Her gün olmasa bile her hafta yeni talimatlarla psiko sosyal yardım servisi uzmanlarına yeni görev ve roller yüklenmekte, yeni işleri yapmaları istenmektedir. Bir yanda iş yetiştirme korkusu bir yanda hangi işi ne şekilde yapması gerektiğine dair yeterli bilgiye sahip olmamamın verdiği güvensizlik servis uzmanlarının stres ve anksiyetesini kontrol edilemez hale getirirken kimse ya ben bütün bunları nasıl yaparım? Bir kişinin günlük çalışma kapasitesi nedir? Grup çalışması yapmanın mesleki gerekleri, zemini ve pandemi ortamındaki koşulları nelerdir? Bütün bu çalışmaları eksiksiz yapmamı benden isteyenler alanda uzman mı? Bu şekilde talep etmelerine yasal zemin var mı? Kurumların fiziki ve personel altyapısı bu çalışmaları yapmaya uygun mu? Bir uzmanın günlük, haftalık, aylık ve yıllık vaka yükü nedir? Ben bu çalışmaları yapabilecek kapasitede eğitim aldım mı? Grup çalışmaları formatı nedir? Gruplar nasıl oluşturulur? Hangi çalışma gerçekten iyileştirmeye hizmet etmektedir? 

Doğrusu sadece bu ve benzeri sorulardan müteşekkil bir kitap yazabilirim. Ne yazık ki iyileştirme faaliyetleri, birey ve toplumu ve de birey ve toplumun ihtiyaçlarını göz ardı ederek tamamen işlevsiz bir noktaya doğru eviriliyor. 

Neden olmasın? Amirler kendileri ve kendi rol ve görevleri bağlamında neler yapabileceğine kafa yormak yerine psiko sosyal yardım servislerinin sanki tek başına ülkeyi kurtaracak birimmiş gibi her şeyi bildiğine, emir verdiğiniz sürece her istediğinizi yapmaya hazır ve nazır olduğuna inandıkları sürece ve servis uzmanları kendi hak, hukuk ve sorumluluklarına dair suskunluklarını koruduğu emir verildiği sürece yapamayacağı iş olmadığı izlenimini verdiği sürece bu sorunlar devam eder.

Öyle ya o bir Adalet Tanrıçası her şeyi bilir, her şeyi yapar, ama emirle!








19 Nisan 2021 Pazartesi

Sosyal Hizmet Uzmanları için Değişim Aşamaları Modeli

Sosyal Hizmet Uzmanları için Prochaska ve DiClemente'nin Değişim Aşamaları Modeli



 

Bugünkü podcastimiz Prochaska ve DiClemente’in (1983) Değişim Aşamaları Modeli üzerinedir. Bu model insanların değişim için izledikleri beş aşamayı tanımlamaktadır: niyet öncesi (precontemplation), niyet (contemplation), hazırlık (preparation), eylem (action) ve sürdürmedir (maintenance). Bu model bireyin spesifik aşamalarda geçirdiği zamanın süre bakımlarından farklılıklar arz edebileceğini varsaymakla birlikte, herkesin, bir sonraki aşamaya geçebilmesi için, aynı aşamalarda belli görevleri tamamlaması gerekir (Prochaska & Prochaska, 2009). Resmi olmayan, çok çeşitli şekillerde adlandırılan altı aşama vardır. Bunlar; “nüksetme (relapse),” “geri dönüşüm (recyling)” ya da “kayma (slipping)” ki birey eski davranışlarına geri döner. Örnekler bir dönem ayıklıktan sonra bira içmek ya da bir yıl aradan sonra sigaraya tekrar başlamak. Kayma çok sık olmaktadır ve normal olarak kabul edilmektedir. Sosyal hizmet uzmanları müracaatçıyı değişim süreci bir kez başladığında eski davranışa geri dönmeleri veya geriye kayma gibi durumlarda dürüst olmaları için cesaretlendirilirler, bunu müracaatçımızın başarısız olmasını beklediğimiz için değil, fakat bu deneyimi normalleştirmek ve başarısız olma ve utanma duygusundan uzaklaştırmak için (yaparlar).

 

Her ne kadar “Değişim aşamaları” modeli sigara bırakma çalışması olarak bilinip gelişmişse de (Prochaska & DiClemente, 1983), model aile içi şiddet, HIV müdahalesi ve çocuk istismarı gibi birçok biyo-psiko-sosyal problemlerde uygulandı ve çalışıldı (Prochaska & DiClemente, 2009). Değişim modeli “davranış değişikliğinde Transteorik modelin bir parçasıdır (Prochaska & DiClemente, 1983). “Transteorik model” olarak adlandırılıyor çünkü diğer teorilerin anahtar yapılarını bütünleştirmektedir. Trasteorik model değişim aşamalarını tanımlar, Değişim Süreci ve değişimi ölçme yöntemi. Bugünkü podcastta değişim aşamalarına odaklanacağım. Trasterorik model sınırları hakkında öğrenmekle ilgileniyorsanız, düzinelerce kaynak online ve basılı yayın olarak mevcuttur. Transteorik model için The University of Rhode Island's Cancer Prevention Research Center web sitesinde açık ve kapsamlı bilgiler var; Websayfamda bu websitesindeki tanımlamaya link ekledim: http://www.uri.edu/research/cprc/TTM/detailedoverview.htm. Eğer transteorik model için sosyal hizmette-spesifik uygulama arıyorsanız the Social Workers' Desk Reference ikinci baskısında transteorik model ve çocuk ihmal ve istismarı hakkında harika bölüm var.

Bu podcastin amacı değişimin beş aşamasını özetlemek ve her değişim aşaması için hangi müdahale yaklaşımının en uygun olduğu bilgisini sağlamaktır. Podcasti hazırlarken DiClemente & Velasquez’in, Miller ve Rollnick’in değişim aşamaları ve motivasyonel görüşme kitabının ikinci baskısı Motivational Interviewing (Miller & Rollnick, 2002); A 2002 article by Norcross and Prochaska (2002) from the Harvard Mental Health Letter called "Using the Stages of Change;" and the chapter by Prochaska and Prochaska (2009) in the second edition of the Social Workers' Desk Reference, ki yukarda söz etmiştim, dahil birtakım kaynaklar kullandım. Bütün bu kaynakları podcast web sitesinde bulabilirsiniz. Bugünkü podcastimizde bir kişinin hangi aşamada olduğunu nasıl anlayacağımız ve bu aşamada olan kişi için en etkili birkaç müdahale tekliğini tespit etme hakkında konuşacağım. Müdahalenin çok detaylarına girmeyeceğim çünkü Motivasyonel Görüşme olarak adlandırılan esas tedavi yöntemi vardır ki düzinelerce müdahale tekniğine değinilmektedir. Konuşma süresince benim sunacağım örnek şeyler sosyal hizmet uzmanlarının değişimin farklı aşamalarında insanlara söyleyebileceği şeylerdir. Ben örneklerimin çoğunu bağımlılık dışındaki durumlardan seçtim. Bunu yaptım çünkü değişim aşamaları modeli bağımlılıktan çıkma araştırmalardan geliştirildi ve bağımlılıkla ilgili çok örnekler vardır. Değişim aşamaları davranışa uygulanabilir olduğundan beri, bu örneklerin bazılarına odaklanmak istiyordum. Podcasti modelin değerlendirme özeti ile sonlandırdım.

 

NİYET ÖNCESİ (Precontemplation)

Karakteristikleri

İnsanlar bu aşamada davranışlarını sorun olarak görmezler ve nihayetinde değişime ihtiyaç duymazlar. Bu bazen “ignorance is bliss” (bilgisizlik mutluluktur) aşaması olarak adlandırılır. Müracaatçı precontemplation aşamasında geleneksel olarak “değişime direnç” gösterme düşüncesindedir. Belki, “şey, eğer birisi davranışını sorun olarak görmüyorsa ve değişimle ilgilenmiyorsa, o zaman onlarla nasıl çalışmak gerektiğini bilmeye benim neden ihtiyacım olsun ki – nihayetinde, onlar tedavi olmak istemiyorlar.” Birçok insan tanıma göre, precontemplation aşamasında olmasına rağmen asla tedaviye gelmezler, araştırma bulgularında müracaatçıların %50 ile %60 oranında precontemplation (niyet öncesi) aşamasında olduğu saptanmıştır, bunun anlamı bu durumu sorun olarak görmüyorlar ve dolayısı ile davranışlarını değiştirmeye ihtiyaç duymuyorlar. Bu servisten hizmet almaya mecbur edilen müracaatçılar da buna dâhildir. Örnekler çocuğu devletçe alınan anneyi içerebilir ki o annenin partneri çocuğunu istismar ediyor ama kendisini değil, o (anne) davranışının nasıl değişmeye ihtiyacı olduğunu anlayamaz. Her nasılsa devlet ve muhtemelen diğerleri onun ebeveynliğinin ihmalci ve çocuğun onun bakımına geri verilmesini gerektirecek kadar iyi olmadığını anlarlar. Diğer örnek okuldaki ya da evdeki sorunlarından dolayı ebeveyn tarafından servise getirilen çocuktur; çocuğa göre kendisi dışında herkes sorunlu olabilir – öğretmenler, diğer çocuklar, hatta ebeveynler. Diğer örnekler mahkeme kararı ile tedavide olan müracaatçıları, işverenin mecbur tuttuğu müracaatçıları, ye da partnerlerince servise gönderilenleri içerir. Bütün bu durumlarda, bütün sorunların farkına varan ve kişiyi tedavi almaya yönelten güce sahip başka biri vardır. Norcross ve Prochaska (2002) bu müracaatçıları “bilgisiz” (uninformed) olarak adlandırıyorlar.

Şimdi, müracaatçının geçmişte davranışını değiştirmeyi denemiş ve başarısızlığa uğramış olması mümkündür. Geçmişte değişimin başarılı olamamasından dolayı şimdi değişimi gerçek dışı veya imkânsız olarak görebilir ve nihayetinde denemeye değer bulmayabilir. Norcross ve Prochaska (2002) bu müracaatçıları “bilgisiz” (underinformed) olarak adlandırıyorlar. Örnek sigarayı ya da içkiyi bırakmayı deneyen insanları, istismarcı ilişkiyi sonlandırmayı deneyen insanları kapsayabilir, çetelerden ayrılmayı deneyip başarısız olan gençleri kapsayabilir hatta okulda başarılı olamayanlarda bile.

 

Dolayısıyla, asla davranışlarını sorun olarak görmeyen insan grupları “bilgisiz” olarak kabul edilir ve geçmişte davranışlarını sorunlu olarak gören fakat hâlihazırda değişimle ilgilenmeyen insan grupları “bilgisiz” olarak adlandırılıyor. Bu gruplardan hiç biri hâlihazırdaki davranışını değiştirmek istemiyorlar.

 

Değerlendirme

Norcross ve Prochaska (2002) precontemplation aşamasında insanlara 6 ay içinde değişim yapmayı düşünüp düşünmediklerini sorarak değerlendirmeyi önermektedirler. Eğer şöyle bir cümlede hemfikirlerse, “sanırım hatalarım var ancak gerçekten değiştirmem gereken herhangi bir şey olduğuna inanmıyorum” ve “düşündüğüm kadarı ile değiştirmem gereken herhangi bir şey olduğunu sanmıyorum” böylece onlar precontemplation aşamasındadırlar. Norcross ve Prochaska (2009) not etmektedirler ki precontemplation VE maintenance (sürdürme) aşamalarında olan insanlar davranışlarının değişmesine ihtiyaçlarının olmadığına inanırlar fakat çok az farklı nedenlerle. Dolayısı ile (bunun) neden böyle olduğunu bulmak önemlidir. “Evet, mükemmel değilim, fakat daha önce olduğumdan çok daha iyiyim ve gerçekten eski davranışlarıma tekrar dönmemek için çok fazla çaba sarf ediyorum” diyen ebeveyn sorun olan davranışını değiştirdiğini ve onu onarmaya çalıştığını size söylemektedir. Bu ebeveyn sürdürmededir (yeni davranışı). Eğer bu iki aşama arasındaki fark biraz kafa karışıklığına neden oluyorsa, kaygılanmayın; podcasti bitirdiğimde bu sorunu görmeyen birine daha anlamlı gelecektir. Sadece hatırlayın, birisinin sorunu göremediği sadece iki aşama var: precontemplation ve maintenance. Diğer aşamalarda, contemplation, pereparation, ve action, kişi sorunu görmektedir.

 

Müdahale

Klinisyenlerin müracaatçının değişim aşamasına uygun müdahale yöntemi hazırlamaları gerekir. Niyet öncesi aşamadaki insanlar için araştırmalardan elde edilen bulgular farkındalık düzeyini yükseltmenin faydalı olduğunu göstermektedir. Çocuk refahına dâhil olan ebeveynlerde sadece koruma servislerinde hazır bulunmanın bile bazen onların farkındalık düzeyini yükseltmede yeterli olabilmektedir (Prochaska & Prochaska, 2009). Ve diğer müdahale insanları duygusal olarak harekete geçirmektir. Çocukları koruma servisi tarafından alınan bir grupla çalışıyordum ki bu insanlar çocuklarıyla yeniden birlikte yaşamak-bütünleşmek istiyorlardı. İlk değerlendirmelerden biri ebeveynlere kendi perspektiflerinden istismar ve ihmal hakkında yazmalarını istemekti. Bu değerlendirme sık sık çok duygusal olmaktaydı ve birçok ebeveyn için çocuklarına yaptıklarından dolayı (veya çocukları için yapmadıklarından dolayı) savunmacı olmaya başladıkları çok üzgün hissettikleri ve vicdan azabı çektikleri yere varmalarına yardımcı olmaktaydı. Duygusal değişim onları ebeveynlik davranışında kalıcı değişime doğru yöneltmekte anahtar rolü oynamaktaydı çünkü sorunu anlamada bilgileniyorlardı. Prochaska ve Prochaska (2009) niyet öncesi (precontemplation) aşamada kullanılacak diğer üç müdahaleye dikkat çekmektedir değişimin faydalarını tartışmaya dahil etmek, bireyi halihazırda olup bitenlerin neticelerine bakmaya cesaretlendirmek ve bireylere (onların) olmak istedikleri ile oldukları arasındaki çelişkileri göstermektir.

Yani, diyelim ki siz bunların tamamını yaptınız ve müracaatçınız, “evet, sanırım bu bir sorundur” ya da “Eminim ki eğer böyle yapmasaydım daha iyi olurdu,” o halde niyet öncesinin dışına çıktılar ve ikinci aşamadalar – niyet (contemplation).

 

NİYET (contemplation)

Karakteristikleri

 

 

İkinci aşama contemplation (niyet) olarak adlandırılmaktadır. Bu aşamada insanlar sorunun farkındadırlar ve değişmeye niyetlidirler, fakat henüz değişmeye karar vermemişlerdir. Örneğin, kilo vermek istiyorsunuz ve spor etkinliklerine katılmak istiyorsunuz, fakat henüz kayıt yaptırmadınız. Niyet aşamasında insanlar çekimserdir – bir parçaları değişmek ister fakat aynı eşitlikte diğer parçaları aynı şekilde kalmayı ister. Ne zaman çekimser olursanız, değişim hakkında kararsızsınız (ambivalent) deriz. Niyet aşaması tamamen kararsızlık (ambivalece) hakkındadır. Prochaska ve Prochaska (2009) insanların niyet aşamasında çok uzun kalabileceklerini not etmektedirler. Değişim zordur. İlk adımı atmak zordur. Kronik niyetçiler düşünmeye çok zaman ayırırlar ve yapmaya pek zaman ayırmazlar. Bu bölümdedir çünkü “niyetçiler sorunlarını anlamakla cebelleşirler, nelere sebep olduğunu görmeye çalışırlar ve muhtemel çözümler üzerinde düşünürler” (DiClemente &Velasquez, 2002, sayfa.208).

 

Değerlendirme

Onların niyet için, “Bir sorunum olduğunu biliyorum, fakat gerçekten bu konuda ne yapmam gerektiğini bilmiyorum” ya da “gerçekten bu konuda ne yapabilirim, bundan emin değilim” gibi sözlerini dinleyerek değerlendirebilirsiniz. Örneğin, çocuk refah sisteminde bir çocuğu olan ebeveyn şöyle bir şey diyebilir, “biliyorum çocuklarımla daha iyi olabilirim, fakat gerçekten nasıl yapabileceğimi bilmiyorum. Bir kez müracaatçınızın kararsızlığını ona kabul ettirdiniz mi, sonra onun için en uygun müdahalenin hangisi olduğuna karar verebilirsiniz.

 

Müdahale

Birisine niyet aşamasında müdahale hakkında hatırlamanız gereken en önemli şey şu ki, onlar değişimin avantaj ve dezavantajlarını değerlendiriyorlar, fakat henüz değişmeye karar vermediler. Nasıl değişileceğine dair bir öneride bulunursanız, müracaatçınızın şeylerin aynı kalmasını isteyen bölümü değişimin neden mümkün olmayacağına dair her şeyi söyleyecektir. Müracaatçınızın olumsuz davranışlarını değiştirmeyeceğini kendisine söylemesine sebep olmak yapmayı isteyeceğiniz en son şeydir. Miller ve Rollnick (2002) bunu sosyal hizmet uzmanının durumu düzeltme içgüdüsü “refleksi düzeltme” olarak adlandırırlar. Yani, müracaatçınızla nasıl konuşmalısınız ki kendilerini değişime götürecek iç konuşmayı kendileri ile yapsınlar? Prochaska ve Prochaska (2009) birtakım müdahale önermektedir, şunlar dahil: 1) Müracaatçınızla değişimin avantaj ve dezavantajlarını konuşmak, aynı zamanda karar balans tekniği olarak adlandırılır; 2) Müracaatçınızın nasıl olmak istediği ve nasıl olduğu ile ilgili çelişkilere işaret etmek, aynı zamanda Çelişki Geliştirme olarak adlandırılır; ve; 3) Umut aşılamak.

Avantaj ve dezavantajlar: Çocuk refahına dahil olan müracaatçılar için, “Ebeveynliğe yaklaşımınızı değiştirmenin faydaları nelerdir? Değişimde ne tür sorun görmektesiniz?” sorularını sorabilirsiniz. Müracaatçınız muhtemelen “Çocuklarımı geri alırım ve çocuk refahı (yetkilileri) hayatımdan çıkacak” ve “Çocuklarım sadece dayakla uslanmaktadırlar. Time out (mola) denedim ama fayda etmedi, yani, dayak olmadan asla çocuklarımı kontrol edemem.” Statükoyu da devam ettirmenin avantaj ve dezavantajlarını da araştırmak isteyebilirsiniz, aynı zamanda aynı kalma olarak bilinir. “Ebeveynlik sitilinizi değiştirmemek için ne tür sebepleriniz var? Ebeveynlik sitilinizi aynı şekilde korumanın ne tür olumsuzlukları var?” şeklinde sorabilirsiniz.

Çelişki geliştirme: Müracaatçılarla bu aşamada yüzleşebilir ve bazı etkilerin olmasını umabilirsiniz. Fakat onların olmak istedikleri ile oldukları arasındaki çelişkiye odaklanmalısınız. Örneğin, Çocuk refahına muhatap olan ebeveyne, “Dediniz ki çocuğunuzu geri almak sizin birinci önceliğinizdir, fakat son iki süpervizyon görüşmesine gelmediniz.

 

 

Eylemin kelimelerden daha sesli konuştuğundan beri, siz bana diyorsunuz ki çocuklarınızla birlikte olmak sizin birinci önceliğiniz değildir.” Şimdi örseleyici olabilir fakat bu ebeveynin olmak istediği yolla onun olduğu yol arasındaki çelişkiye işaret etmektedir. Çelişki geliştirmenin diğer bir yolu müracaatçınıza şeylerin (işlerin) nasıl olabileceğini eğitim yoluyla sağlamaktır, kitaplar veya videolarla yeni davranışları resimleyerek sunmak gibi. Bu tür bilgiler niyet öncesi aşamada faydasızdır çünkü insanlar sorunu görmemektedirler, fakat niyet aşamasında oldukça işe yarar çünkü onların bir yanı fikri beğenmektedir ki değişmek istiyorlar, fakat nasıl olması gerektiğinden emin değiller.

Umut aşılamak: bu elzemdir çünkü niyet aşamasında insanların içlerindeki ses der ki; “değişim çok zordur, buna değmez, şimdi ne kadar kötü olursa olsun, değişimden daha kolaydır…” Siz umut aşıladığınızda müracaatçınız değişebilir, bu müracaatçınızın içindeki “Bu gidişattan memnun değilim, değişmek istiyorum” diyen sesi destekler.

 

HAZIRLIK (Preparation)

Karakteristikleri

Üçüncü aşama hazırlık (preparation) olarak adlandırılır. Bu aşamada, insanlar bozuk davranışlarını bir ay içinde değiştirmeye karar verirler. Hazırlık aşamasındaki insanlar davranışlarını değiştirmek için küçük adımlar atarlar – onlar “suyu denerler.” O küçük adımlar başarısız olabilir ya da işe yarayabilir, fakat müracaatçının istediği değişikliğin gerçekleştiğinin göstergesi değildir. Örneğin, kilo vermek istiyorsunuz, dediniz ki son birkaç ay tatlı yemek yok ve hatta çalışma kaydı bile hazırladınız. Fakat hiç kilo vermediniz, kapsamlı planınız yok ve kendinizi eski davranışlarınıza geri dönmüş buldunuz, istemeseniz bile.

 

Değerlendirme

Hazırlığı değerlendirdiğinizde, şunun gibi ifadeler duymak istersiniz, “gerçekten değişmek istiyorum çünkü…” ve “keşke nasıl ……. yapabileceğimi anlayabilseydim.” Prochaska ve Prochaska (2009) çocuk refah sistemine muhatap ebeveynlerin “Vaka uzmanıma farklı olarak nasıl ebeveynlik yapabileceğimi sormak istiyorum” ve “eğer değişmezsem asla istediğim gibi ebeveyn olamayacağım” gibi ifadeler kullanmalarının onların hazırlık aşamasında olduklarının göstergesi olabileceğini belirtmektedir. Çünkü müracaatçınız halihazırda değişim için küçük adımlar atmış, fakat başarılı olamamıştır, onun değişim için ne kadar destek gördüğünü ve bu değişimi gerçekleştirebilmek için ihtiyaç duyduğu becerilere sahip olup olmadığını tespit etmek istersiniz. Örneğin müracaatçınız çocuğuna dayak atma davranışını sonlandırmak istiyor, fakat bunun için yeterli sosyal desteğe sahip değil. Onun ailesinin ve arkadaşlarının tamamı çocuklarını dayakla terbiye etmekte ve bunun uygun müdahale olduğuna inanmaktadırlar. Anne orada olmadığında onun çocuğunu tokatlamaktadırlar. Bu anne farklı ebeveynlik yapabileceği desteğe sahip değil. Dahası, dayağa başvurmadan nasıl disiplin sağlayabileceğine dair kendisine örnek yok, uygulayabileceği beceriden yoksun. Örneğin, dayak olmadan nasıl çocuğunu disipline edeceğini sorduğunuzda cevap bulamıyor.

 

Müdahale

Prochaska ve Prochaska (2009) hazırlık aşamasındaki insanlar için dört müdahale önermektedir: Müracaatçınızı değişim için kararlılığa cesaretlendirin; kişisel becerilerini destekleyin; plan oluşturun ve eylemsel hedefler oluşturun.

Çocuk refahı müracaatçınızı şöyle bir şey diyerek cesaretlendirebilirsiniz; “Sizin değişim için kararınız, siz ebeveynlerin bana dediği sadece çocuğunuzu geri almaya kendinizi

adamıyorsunuz, fakat aynı zamanda ailenizi güçlendirerek gelecekte olabilecek ihmal ve istismara karşı koruyorsunuz.”

Plan geliştirdiğinizde ve eylemsel hedefler koyduğunuzda siz müracaatçınızın başarılı olduğundan emin olmak istiyorsunuz. Eğer destek ve becerilerde yetersizlik tespit ettiyseniz, uygun bir planlama ile bu değişim için hedeflerin bir kısmı olabilir. Müracaatçınızı sebepsiz beklentilerle organize edemezsiniz, arkadaş bulması ve ailesi ki onun yeni davranışını destekleyeceklerdir, veya eğer değilse değişmek isteyen kişiden uzaklaşmayı isteyeceklerdir. Aynı şey yeni beceri için de doğrudur. Ofisinizdeki servisinizde, her oturumun sonunda küçük ve başarılabilir hedefler oluşturabilirsiniz ki bir şey başarmış gibi ve amaçlarına bir adım daha yaklaşmış gibi hissederler. Sosyal hizmet uzmanı uyanık olmalı, her ne kadar, müracaatçı değişime hazırlanıyorsa da, müracaatçı için sosyal hizmet uzmanınca tespit edilen programa katılmaya istekli oldukları anlamına gelmez. Kilo vermek için spor salonuna kaydolmaya hazırlanabilirim, fakat bir erkek olarak otuzlu yaşlarımın sonlarında, vücut geliştirme veya Lady Fitness gruplarına katılmayacağım. Yani, programları veya hizmetleri otomatik alımlarla değişme isteğini anlamsızlaştırmamak önemlidir.

 

EYLEM (action)

Karakteristikleri

Dördüncü aşama eylem olarak adlandırılır. Bu aşamada, insanlar bozuk davranışlarını nihayetinde bir gün değiştirmeleri gerekir ve 180 günden daha fazla olmamalı. Bu eylem aşamasında insanlar hazırlık öncesinde geliştirdikleri planlarını uygulamaya koymaları gerekir. Onlar bilinçli olarak yeni davranışları seçmektedirler, yeni davranışların zorlukları ile karşı karşıya olmaktadırlar ve sıkça yeni içgörüler ve yeni beceriler geliştirmektedirler. Örneğin, o anne ki artık (çocuğunu) dayakla cezalandırmamakta sosyal hizmet uzmanına der, “son birkaç haftadır dövmüyorum, fark ettim ki dövmek dövmemekten çok daha kolaydır ve yorgun olduğumda ve çocuklar beni deli ettiklerinde, onları dövmemem her şeyi alıp götürüyor. (Çocuklarını) tokatlamayan bir arkadaşım var, ona gerçekten minnettarım – onun yakınımda olması çok güzel.” Eylem aşamasındaki insanlar heyecanlıdırlar ve motive olmuşlardır. Sosyal hizmet öğrencileri ve haklın çoğunluğu terapide olmanın nasıl bir şey olduğu hakkında düşünüyorlar, onlar genellikle eylem aşamasındaki insanlarla çalışmayı düşünüyorlar. Prochaska ve Prochaska (2009) not etmektedirler ki iyileştirme programlarının çoğunluğu eylem aşaması civarında inşa edilmiş. (Hikaye hamile kadın ve ne kadar kolay olduğu hakkında)

 

Değerlendirme

Sosyal Hizmet Uzmanları öncelikli soruna işaret eden ve yeni davranışların belirticisi bilgilendirici ifadeleri dinlemelidir. Tekrar çocuk refahı örneği, bir baba diyebilir, “Benim çocuk refahına dâhil olmama sebep olan davranış hakkında bir şey yapıyorum.”

 

Müdahale

Eylem aşamasında müdahale çok sayıda sözel pekiştirici ve kişinin değişimi sürdürebileceği inancını destekleyici içermektedir. Motivasyonel görüşmede bu “öz-beceriyi destekleme” olarak adlandırılır. Müracaatçınızın değiştirdiği spesifik davranışı tanımlamak ve onların yaşantısında gördüğünüz değişimle bağlantılandırmak istiyorsunuz. Örneğin, eğer bir anne kendisinin ebeveynlik stilini değiştirmişse ve siz onun çocuklarının buna, adeta doğrulaması olarak, daha iyi cevap verdiklerini fark ettiyseniz, annenin davranışını değiştirme becerisini açıkça destekleyici bir şekilde cesaretlendirici bir ifadeyle onun istediği değişimi gerçekleştirdiğini söyleyebilirsiniz. Örneğin, şöyle bir şey diyebilirsiniz, “süpervizör ziyaretlerim süresince fark ettim ki çocuklarınıza daha çok cesaretlendirici ifadeler kullanmaktasınız ve bu sizi daha az kavgaya sürüklemektedir. Ve ayrıca hiçbir zaman olmadığı kadar çok ailenizin ortak paylaşımlarının arttığı, birlikte olmaktan daha çok haz duyduğunu fark ettim. Aynı zamanda onları görmezlikten gelmek yerine onlara övgü ve iltifatlarınızın onları çok mutlu ettiğini gözledim. Bütün bunlar göstermektedir ki elinizden geldiğince farklı ebeveynlik yapmaya çalışmakla gerçekten büyük değişiklikler yapmaktasınız ve öyle görünmektedir ki bu aileniz ve çocuklarınız için çok büyük farklılıklar yapmış.”

 

SÜRDÜRME (maintenance)

Karakteristikleri

Beşinci aşama sürdürme olarak adlandırılmaktadır. Bu aşamada, insanlar en az altı aydır yeni davranışa başlamışlardır ve yeni davranışı sürdürmeye kararlıdırlar.

 

Değerlendirme

Müracaatçınız sorun yok diye rapor ettiklerinde onların sürdürmede olduğunu ve hâlihazırdaki davranışlarının onların geçmişteki bozuk davranışlarından nasıl farklı olduklarını tanımlama becerisine sahip olduklarını biliyorsunuz.

 

Müdahale

Sürdürme aşamasındaki müdahale önceki dört aşamadan farklı görünür. Muhtemelen daha az sıklıkta görüşeceksiniz. Konuşmalarınız müracaatçınızın yeni davranışlarını sürdürmesi etrafında dönecektir. Onun muhtemel bir nüksetme ile nasıl baş edebileceği ve nüksetmeden kaçınma yolları hakkında konuşacaksınız. Değişimin bu aşamasında müracaatçı değişimi sürdürebileceğine dair kendi yeteneklerinden emin olmaya eğilimlidir. Müracaatçınız aşırı güven geliştirebilir ve bu nedenle kendilerini nüksetme pozisyonuna koyabilirler. Bunu tespit etmeleri konusunda onlara yardımcı olabilirsiniz. Örneğin ben bir homoseksüel adamla çalışıyordum ki o 40’lı yaşların sonlarındaydı ve 12 aydır ayık (uyuşturucu almayan) odluğu rapor edilmişti. Bu müracaatçının sürdürmede olduğunu biliyordum çünkü geçmişteki davranışlarını tanımlıyordu ve geçmişteki davranışlarından onları ayırabiliyordu. Ayık kalma konusunda kendi becerilerinden emindi, fakat başladığı şekliyle terapiye geri dönmeye karar verdi böylece randevu ortamlarına geri dönebilecekti. O gönül ilişkisine girmek istiyordu çünkü bu (tür ilişki) alkol ve uyuşturucudan uzak kalması için destekleyiciydi. İlk oturumumuzda o partner bulabileceği üç yerin olduğundan söz etti, ve her bir yerin onun ayıklığı konusunda bazı zorluklarının olduğunu söyledi: barlar ve kulüpler, AA buluşması ki daha önce katılmıştı ve online. Kendisinin AA sponsoru ile hangi sıklıkta görüştüğü onun ayıklığında etkili yollardan biri olduğu ve aynı şekilde desteğin kaynağı, durumdan kurtulmaya çalışırken nüksetmesini ateşleyebileceği hakkında konuştuk. Örneğin, online buluştuğu bir adam ona birlikte içmeyi önerirse ne yapabileceğini hakkında konuştuk. O kendisinin içmeyeceğinden emin olduğunu, onun yanında birinin içmesinin de onu rahatsız etmeyeceğini, fakat onun kaygılandığı ayıklığının buluşmasında nasıl görüneceği idi. Böylece, durumun onun içme isteğini ateşleyebileceğini tespit ettik, yeni biri ile buluşma arzusunun onu sınıra götürebileceği dahil, sosyal kabul görme beklentilerini arzulama, ve ayıkken seksüel olarak performans gösterememe korkusu. Onun sponsorunun desteğini de alan, kendini onaylama ifadeleri ve çıkacağı kişi ile dürüst konuşmayı içeren bir plan yaptık. Aynı zamanda onun sarhoşken ve ayık olduğundan beri yaşamının nasıl olduğuna dair anlatmasını istedim, işini kaybetmesi ve bir dönem evsiz (sokakta) kalması da dahil. Şimdiki durumu ile karşılaştırdım ve tamamını nasıl kolayca kaybedebileceğini vurguladım. Sürdürmede olduğu sürede bu farklılıkları vurgulamak onun ayıklığına bağlı kalmasını pekiştirdi ve acil plan yapması gerektiğinin önemi vurgulandı.

 

NÜKSETME (relapse)

Resmi olmayan altıncı aşama vardır – nüksetme. Bu “vagonun devrilmesi” aşamasıdır. Nüksetme eski davranışa geri dönmeyi tanımlar. Dolayısıyla, yeni davranışa geçmeniz gerekir, bunun anlamı eski davranışınız nüksetmeden önce ya eylemdesiniz veya sürdürmede. Birisi ne kadar uzun süre sürdürmede ise, gerek kişinin kendisi için ve gerekse onun civarında olanlar için o kadar çok yıkıcı nüksetme söz konusu olabilir. Sık nükseden insanlar hayal kırıklığı ve umutsuzluk duyguları yaşarlar. Nükseden müracaatçıyı seyretmek sunucu için de çok ıstırap verici olur. Fakat daha önce dikkatinizi celp ettiğim gibi, bu umulmaz olarak görülmemeli. Nüksetme, bir sebepten dolayı, değişimin resmi olmayan altıncı aşaması olarak kabul edilir – çok sık meydana gelir. Fakat olduğunda, abartılı tepki vermeyin ve durumu daha da kötüleştirmeyin.

 

Müdahale

Nüksetme aşamasında birisine müdahale ederken vurgulanması gereken birkaç alan var. Birincisi neyin nüksetmeyi tetiklediğini bulmaktır. Müracaatçınızın bu eski davranışına döndüğü anlatmasını sağlayın ve sonra geriye doğru çalışarak o noktaya nasıl gittiğini bulun. Sonra yeni davranışa dahil olabilmesi için müracaatçınızın motivasyonunu gözden geçirin ve var olan hangi bariyerlerin müracaatçınızın “vagona geri dönmesini” engelleyebileceğini tespit edin. Eğer müracaatçınızla bir süredir çalışıyorsanız, önceki aşamalar boyunca tespit edilen motivasyonu gözden geçirebilirsiniz. Yeni motivatörler için dinleyin. Bazen nüksetmedeki insanlar ne yaptıkları, neden yaptıkları ve morivatörlerle ve aynı şekilde bariyerlerle baş edebilecekleri veya edemeyeceklerine dair içgörü kazanırlar. Üçüncü alan müracaatçınızın baş etme stratejilerini tespit etmektir. Açıkçası değişimi sürdürebilmek için onun baş etme stratejileri yeterli değil, dolayısı ile yeni baş etme stratejileri bulması ve geliştirmesi için ona yardım etmek isteyeceksiniz. Müracaatçınız nüksetme hususunda başarısız olacağı hissini taşıdığı sürece, onu duyguları hakkında bilgilendirin ve sonra nüksetmenin öğrenmesi ve daha güçlü bir hale gelmesi için bir fırsat olduğu hususunda yeniden şekillendirin. “Fark ettim ki, başarısız olacakmışsınız gibi hissediyorsunuz ve nedenini anlıyorum. Fakat ben bu nüksetmeyi bazı sorunlar için kullandığınız stratejileri onarmak ve onları geliştirmek için bir uyandırma çağrısı gibi kabul etmeyi önermek istiyorum.” Daha önce sürdürmede sözünü ettiğim müracaatçı, iyileştirme sürecimizde nüksetmeye geçmişti. Başlangıçta oturumlarımız iyi gittiği halde, partner bulmakta başarısız olmuştu. Online buluştuğu insanlardan biri onu yelken sporuna katılmaya davet etmişti. Kayıkta serinlemek için şarap içmesiyle sonuçlanmıştı. Bir tane içmeyle sınırlamasına rağmen, kendisi ve iyileşmesi hakkında çok kötü hissetmişti. Halen sponsorunu aramadığı için çok utanıyordu. O zaman ne olduğunu konuştuğumuzda dedi ki bütün gün hiçbir şey yemeden botta kalmış, dikkatini rüzgâra yönelten bir arkadaşı olduğu için çok mutlu olmuş ve bütün gün güneşin atlında olmaktan bunalmış. Diyordu ki, o temel ihtiyaçlarını almıyordu ve Açtı (Hungry), Kızgındı (Angry), Yalnızdı (Lonely) ve Yorgundu (Tired) – bu dört durum baş harflerden sözcük oluşturmaktaydı, HALT. Hatta dedi ki onun deneyimlerinin ona beşinci temel ihtiyaç olduğunu öğrettiğini ve henüz o ihtiyacına ulaşamadığını – ki o (ihtiyacı) onun seksüel arzularıydı. Güldü ve dedi ki HALT yeniden HHALT olarak adlandırılmalı. Müdahalemiz onun içyüzünü yeniden kavramamıza ve ayıklığını nasıl sürdürebileceğini ve romantik hayatını geliştirirken ortaya çıkabilecek beklenmedik zorluklarla nasıl başedebileceğini tespit etmemizi sağladı. Yeni plan yaptık ve o bu planı benimsedi. Bu verildiğinde o nüksetme aşamasındaydı, bir kere yeni plana dahil oldu mu, hangi aşamada olmuştur? Eğer “Eylem” dediyseniz, haklısınız. Böylece, oturumumuz eylem aşamasında ihtiyaç olan her ne ise ona odaklandı.

 

 

Sonuç

Değişim aşamaları modeli birinin davranışını nasıl değiştireceğini düşünmesinin yoludur. Değişim aşamaları modeli değişimin zaman alacağını varsayar, her aşamada genel olan görevler vardır ve müdahale şeklini biçimlendirirken değişim aşamaları modeli ile eşleştirmektedir, müracaatçınızın değişiminin sürmesinde onlara yardım ederken daha başarılı olacaksınız. Değişim aşamaları modeli geniş yelpazesi olan Transteorik modelin anahtar yapısını oluşturmaktadır ki (trasteorik model) aynı zamanda değişim süreçleri ve değişimin değerlendirme yollarını içermektedir.

Beş resmi ve bir gayri resmi aşama vardır. Niyet öncesi aşaması, “cehalet erdemdir” aşamasıdır. Bu aşamadaki insanlar sorunu görmezler ve çoğunlukla davranışlarını değiştirmekte ilgilenmezler. İkinci aşama niyet aşamasıdır. Bu aşamada insanlar sınırdadırlar: sorunu biliyorlar, fakat değişime değer olup olmadığı konusunda kararsızdırlar. Üçüncü aşama hazırlık aşamasıdır. İnsanlar bu aşamada sorunu görüyorlar ve “suyu deniyorlar,” değişime doğru küçük adımlar atmaktadırlar. Dördüncü aşama eylem aşamasıdır. İnsanlar bu aşamada bir plan tanımlamakta ve uygulamaya başlamaktadırlar. Beşinci aşama sürdürme aşamasıdır. İnsanlar en az 6 aylığına yeni davranışa geçmeye başlıyorlar. Gayri resmi altıncı aşama nüksetme aşamasıdır. İnsanlar bu aşamada “vagondan düşerler” ve eski davranışlarına geri dönerler.

 

Modelin kritiği

Bütün popüler modeller gibi, Değişim aşamaları modeli bazı eleştirilere maruz kalmıştır. 2002’de Julia Littel ve meslektaşları değişim aşamaları modelini kullanarak yaptıkları 87 çalışmanın yer aldığı yayında durumların genişliği, sorunlu davranışlar ve nüfusla bağlantılı değişim aşamaları savını destekleyecek kanıtların olmadığını sonucuna vardıklarını yazdılar. Aşamalarda kesintisiz sürecin aksine kesin kanıta dayanan bir değişim olmamaktadır. Ve nihayetinde, bu beş aşamalı sıralı olarak takip eden bilinen çalışmalar yoktur. Prochaska ve Prochaska (2009) bu eleştirilere karşılık vermiştir, bu geniş trasteorik modelin dışında değişim aşamaları modelini yanlış değerlendirmeye yöneltmektedir ki bu çok az sayıda çalışmaya dayanmaktadır, demektedirler.

 

2004’de Adams ve White iki sebepten dolayı kompleks davranışlara uygulanamayabileceğini öne sürmektedirler, örneğin bunlar genel olarak sosyal servis müracaatçılarında görülür.

1) Model tek bir davranışı değiştirmeye yönelik geliştirilmiştir, örneğin sigara bıraktırma ve bağlantılı çoklu davranışları değiştirebileceği açık değil, örneğin, ebeveynlik stilini değiştirmek gibi. 2) Değişim aşamalarını tanımlamak standardize ölçümler yerine nerdeyse tamamen müracaatçının kendi değerlendirmesine bağlıdır. Müracaatçımın niyet öncesi aşamada olduğunu nasıl bileceğim? O bana söyleyecek. Eğer müracaatçıma ebeveynlik stilini değiştirmek isterler mi diye sorsam, belki de “hayır” diye karşılık verirlerse onları niyet öncesi, niyet, veya hazırlığa yerleştiririm. Her nasılsa, ebeveynlik ölçeği değişimin bir alanda olduğunu fakat başka bir alanda olmadığına dair fikir verebilirdi. Şöyle ki müracaatçının “eylem” aşamasında olmadığı değişimin farklı aşamalarını göz önünde tutmak yerine, daha kompleks davranış örüntüleri, değişimin küresel değerlendirmesine bağlı olarak saptanabilirdi. Modelin geliştiricisi değişim modelinin doğrusal olmadığını not etmekle birlikte (Prochaska ve DiClemente, 1983), kendi-rapor ifadeleri insanları birkaç günde farklı aşamalara, hatta bazen bir kerede birden çok aşamaya yerleştirebilir.

Değişim aşamaları modeli hakkında son bir not. Sadece insanların davranışlarının nasıl değiştiğini açıklamak için geliştirilmiş tek bir model değil. Conner ve meslekdaşları (2004) diğer dört önerilen model tespit ettiler, the Health Action Process Approach (Schwarzer, 1992), the Precaution Adoption Process Model (Weinstein, 1988), Goal Achievement Theory (Bagozzi, 1992) and the Model of Action Phases (Gollwitzer, 1990; Heckhausen, 1991) ki bunlar Prochaska ve DiClemente’nin değişim aşamaları modelinin benzerleridir.

Yani, değişim aşamaları modeli, eleştirilere maruz kalmasına rağmen, insanların nasıl değiştiğini anlamaya yönelik, müracaatçının değişime hazırlık düzeyinin değerlendirmesinde ve hedef davranışın değişikliğine yönelik müdahale ve program geliştirmede çok yaygın olarak kullanılmaktadır.

 

—Son—

Jonathan B. Singer, Ph.D., LCSW

Çeviren: Imdat Artan – Sosyal Hizmet Uzmanı,  29/06/2014


8 Nisan 2021 Perşembe

Çocuk Koruma Hizmetleri

 

Çocuk Koruma Hizmetleri

 Çocuk Mahkemeleri:  Çocuğun Yüksek Yararı, Sosyal İnceleme Raporları / Denklem Nasıl İşliyor?



 

Türkiye için çoğunlukla resmi kurum ve kuruluşlarda sosyal hizmet uzmanı, psikolog, psikolojik danışmanlık ve rehberlik ve benzeri kadrolarda mesleğinizi icra ederken zaman zaman mahkemelerce falanca çocuk hakkında ya da örneğin bugün itibarıyla yetişkin olan, 8 yıl önce çocukken ‘suça sürüklenen çocuk’ ifadesi bağlamında sizden bir sosyal inceleme raporu düzenlemeniz istenir. Düzenli olarak sosyal inceleme raporlarıyla meşgul değilseniz, okul yıllarında sosyal inceleme raporuna dair yeterli eğitim almadıysanız, konu ile bir şekilde ilgili değilseniz çoğunlukla “nereden çıktı bu sosyal inceleme raporu”, “nasıl düzenlenir?”, “yapmak zorunda mıyım?”, “raporun içeriği nasıl olmalı?”, “kullanabileceğim standart ya da hazır bir forum var mı?” gibi ifadeye dökülebilecek düşüncelerle arayışa girersiniz. Bu şekilde birçok insan zaman zaman bu konuda bilgilerimize başvurmakta ve kendilerine konu ile ilgili dokümanlar gönderdiğimizde bir şey anlayamadıklarını; dolaysıyla hazır bir form ya da rapor örneği  göndermemizi talep ederler ki İnternet ortamında onlarca bu tür formlar bulabilirsiniz —aslında bu formların derlenerek gerek toplumdaki sosyal inceleme raporu bilgi ve algısı ve gerekse ne kadar absürt durumların ortaya çıktığını anlatmak ve tartışmak bakımından ilginç bir çalışma da yapılabilir —ancak şimdilik bu şekilde düzenlenen belge(?)nin sosyal inceleme raporu olmadığını ifade etmeliyim. Dahası bu şekilde düzenlediğiniz bir belge belki de bir çocuğun geleceğini harap etmek anlamına gelebilecektir. Doğrusu kimsenin böyle bir kasıtla rapor düzenlemeyi isteyeceğini düşünmüyorum. Yine de hem para kazanmak ve hem de işi gereği gibi yapmak istiyor olabilirsiniz. Umarım bu yazımda diğer başlıklarla birlikte birazcık olsun bu konuya da ışık tutabilirim. devamı=> dosya da


23 Mart 2021 Salı

Aile İçi Şiddet Nedir?

 












KURBANIN NEDEN KALDIĞINI (TERK ETMEDİĞİNİ) ANLAMAK

 

Geçerli bir seçenek olduğunda, kurban için yapabileceği en iyi şey istismarcısından kurtulmaktır. Fakat her zaman olay bu kadar kolay değildir. İstismarcılar sürekli artan bir şekilde kurbanı terketmekten menneder. Gerçekte, istismarcıyı terketmek aile içi şiddet kurbanları için en tehlikeli zamandır. Karılarını öldüren erkeklerle mülakat yoluyla yapılan bir çalışmada, ya pertnerini ayrılmakla tehdit etmek veya fiili ayrılık olaylarının en çok öldürmeye yönelttiği bulgularına ulaşılmıştır. 5

Bir kurbanın istismarcısı ile birlikte kalmayı sürdürme gerekçesi olağanüstü karmaşıktır. Birçok vakada onları tuzağa düşürme gerçeğine bağlı olarak onları tehdit ettikleri şekilde zarar verecek veya öldürecek, çocukları öldürecek, çocukların sorumluluğunu (mahkeme kararıyla) kazanacaklar, ev hayvanlarına zarar verecek veya öldürecekler ya da başkalarını, kurbanlarını finansal olarak harap edecekler ve bu liste uzar gider. Şiddet içerikli ilişki kurbanları istismarcılarını en iyi bilen insanlardır ve onun tam olarak neler yapabileceğini ve kurban üzerindeki kontrolünü sürdürebileceğini bilirler. Kurban tamı tamına o sevdiklerini güvenli bir şekilde koruma veya koruma kabiliyetine sahip olamayabilir. Yakın bir zamanda yapılan çalışmasından elde edilen bulgular yakın partnerin canına kıyma cinayet kurbanlarının %20’si aile içi şiddet kurbanlarının kendisi olmadığı yönünde idi, fakat aile üyeleri, dostlar, komşular, müdahale eden kişi, müdahale eden kanun adamları veya seyircilerdi. 6

Ayrıca şiddet ilişkisinden kurtulmanın engelleri şunları da içermektedir fakat bunlarla sınırlı değildir:

  • İstismarcının eyleminin daha vahşi bir hale gelmesinden ve eğer kurban terk etmeye kalkışırsa öldürme girişiminde bulunabileceğinden korkma
  • Aile ve arkadaşların desteklememesi
  • Bekâr ebeveynliğin zorlukları ve finansal koşulların zayıflayacağını bilmek
  • Kurban ilişkinin iyi zamanlarının da olduğu hissiyatını taşıması, manipülasyonla birlikte sevgi ve umudun olması, tehdit ve korkular
  • Kurbanın bilgi yetersizliği ya da güvenlik ve desteğe erişemiyor olması
  • Eğer terk ederse veya istismarcısından boşanırsa çocukların bakım ve korumasını kaybetme korkusu ya da istismarcının çocukları inciteceği veya öldüreceği korkusu
  • Kendi ihtiyaçlarını karşılama ya da kendisine yetmede yetersiz olma ve/veya çocuklarına finansal olarak yetersiz olma veya nakit paraya, banka hesabına, servete erişememe
  • Gidecek yerinin olmaması (örn. Yardım edecek arkadaşının veya ailesinin olmaması, otel için parasının olmaması, sığınma evlerinin dolu olması veya orada sadece sınırlı bir zaman kalabilecek olması)
  • Eğer terk ederse sokakta kalmaktan başka seçeneğinin olmayacağından korkmak
  • Dini veya kültürel inançlar ve uygulamalar boşanmayı desteklemeyebilir veya eskide kalmış cinsiyet rollerini zorla kabul ettirmesi ve kurbanı bu ilişki kapanında tutması
  • İstismara rağmen, ana-babanın birlikte olduğu evin çocuklar için daha iyi olduğuna inanmak











Adalet Tanrıçası ya da Psiko Sosyal Servis Uzmanı

  Adalet Tanrıçası ya da PSYS Uzmanı Çünkü her şeyi bilir, her işi yapar ama emirle Memurluk denince ilk akla gelen yoğun bürokrasidir. Heme...